́Er zijn nog 85.000 wachten voor u. ́
Tenminste, als je vanwege mentaal lijden hulp zoekt bij het GGZ.
Hoewel de personeelstekorten toenemen, neemt tegelijk de vraag naar psychische hulp ook alleen maar toe. Iets waar Pointer aandacht aan besteedde in de uitzending van 5 februari jongstleden.
́GGZ is een-op-een verbonden aan sociale problematiek. Met andere woorden: zijn we niet sociale problematiek aan het medicaliseren? ́, vraagt hoogleraar psychiatrie Jim van Os zich hardop af. ́Het DSM-IV handboek is slechts een symbool van wat we in de jaren 80 met elkaar hebben afgesproken ́.
́Dit dikke boek (DSM-IV), vol met symptomen en stoornissen, is symbool aan het worden voor wat er mis is ́, gaat programmapresentator en wetenschapsjournalist Anna Gimbrère verder. ́Het vormt zelfs de basis voor de financiering van de GGZ. Maar is dit systeem nog wel houdbaar? ́
́De DSM-IV… alleen al de omvang is natuurlijk indrukwekkend enerzijds ́, zegt Bert van der Hoek van het Trimbos Instituut, ́en anderzijds zorgwekkend. ́
Gelukkig zijn er pioniers die het roer omgooien.
En daar ben ik er ook een van.
Stressgerelateerde klachten en daaruit weer voortvloeiend arbeidsuitval los je helaas niet op met medicatie. Als dat zo was, dan namen we een medicijn voor een bepaalde tijd tot de klacht over is en daarmee basta. Was het maar waar.
Hoewel ik geen arts ben, en dat evenmin beweer, weet ik wel dat mensen niet zomaar omvallen. Daar gaat vaak al een hele geschiedenis aan vooraf. En dus zijn er al een heleboel stadia waarin je al het nodige kunt doen. Om erger of uitval te voorkomen.
Scheer ik daarmee álle mentale aandoeningen over één kam? Uiteraard niet.
Ik beperk mij w犀利士
el tot werkstress gerelateerde klachten. Eenvoudigweg omdat de 1,3 miljoen werknemers in Nederland die daar last van hebben niet allemaal bij het GGZ terecht kunnen komen. Een cijfer overigens uit onderzoek van TNO en CBS uit 2020.
Ook ik hield mij al jaren bezig met stress. En had geenszins het plan daar coach, counselor of therapeut in te worden. Een burn-out overkwam ook mij. Shidt happens.
Voordat je denkt: ́Daar heb je weer zo ́n ervaringsdeskundige en zelfbenoemde goeroe ́, lees vooral nog even verder.
Omdat ikzelf die burn-out met wat hulp had getackeld, kwamen vanzelf vragen van anderen hóe ik dat gedaan had. Na daar ook uitvoerig onderzoek gedaan naar te hebben en de nodige opleidingen in gevolgd te hebben, wisten klanten mij via-via te vinden. Ook dat gebeurde gewoon.
Gaandeweg was ik echter klaar met het oplossen van stress voor anderen. Ik kreeg er zelf weer stress van en moest zowat uitkijken voor een tweede burn-out. De begeisterung was weg, hoe tevreden klanten ook waren. Ik voelde mij steeds meer als de garnalenpelster uit de Gouden Gids-reclame van 2009…
En dus gooide ik het roer om. Na een tijdje besluiteloos rondgetold te hebben, besloot ik werknemers en ondernemers in het MKB te gaan leren hoe ze zèlf grip op stress konden krijgen.
Dat bracht niet alleen praktische oplossingen voor klanten, maar bleek ook veel bevredigender voor mij te zijn. Klanten werden én stresswijzer, én beter in eigen stressmanagement.
En dat maakt het leven zo veel eenvoudiger. Zowel voor klanten als mijzelf.
What ́s not to like aan deze win-win?
Ook al ben ik zelf al jaren uit een burn-out, elke keer als ik een berichtje van iemand krijg die iets schrijft als…
́Ik had er geen idee van hoe dat nou met stress werkt. Dat ik zelf de ́aan ́ doe. Maar na je lezing kon ik stress meer waarderen en werd mij duidelijk hoe ik de ́uit ́ ervan ook zelf weer kan fiksen. Dank dat je mijn bewustzijn hierover aanscherpte en mij de tools voor de ́uit ́ aanreikte. ́
…dan weet ik dat dat exact is waar ik het allemaal voor doe.
Eigen stressregie en -strategie eerst.
Interesse voor jezelf en/ of je medewerkers? Een eerste aanzet kan al met een reactie naar info@gripopgezondheid.nl
Have a good one,
Lynn Hogendoorn
#persoonlijkeontwikkeling
#gripopgelukshormonen
#letsconnect