In 1981 werd de APK (Algemene Periodieke Keuring) ingevoerd in Nederland voor de zware voertuigen (de ´APK-1´ voertuigen). Op 1 september 1982 waren alle ´APK-1´ voertuigen tenminste eenmaal gekeurd.
De verplichte keuring voor personen- en bestelauto´s (´APK-2´ voertuigen) is in 1985 ingevoerd.
Niet dat mij die APK nog zo helder voor de geest staat. Ik had mijn rijbewijs pas sinds 1984 op zak. Een mooi zomer, want dat jaar kwam ik ook gediplomeerd van de middelbare school af.
Het onderhoud van auto’s was toe niet iets wat mij bezighield. Belangrijker was van wie van m’n ouders ik de auto mee mocht.
‘Je gaat pas écht rijervaring opdoen als je dat roze papiertje hèbt’, zei mijn rijinstructeur. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd.
Dus alhoewel de BOB toen nog niet bestond, maar ik het wel was, chauffeerde ik regelmatig van alles en iedereen van hot naar her. De oliecrisis was geweest en van klimaatverandering had ik indertijd nog nooit gehoord.
Helemaal gratis was het allemaal niet. Alles wat je gebruikte moest nu eenmaal ook onderhouden worden. Zo ook de heilige koe.
Dat was eenvoudig ter beoordeling aan de eigenaar van de bolide. Dus als die vond dat er nog wel even doorgereden kon worden met zo ongeveer tot op de linnen draad versleten banden… dan werd er doorgereden. Dat gold uiteraard voor nog veel meer zaken dan alleen de banden.
Evenmin verwonderlijk dat de veiligheid op de weg er niet op vooruit ging. Dat viel het Rijk op de Rijkswegen ook op, en zo kwam er de wettelijke regeling van de APK. Wilde je blijven rijden, dan diende het voertuig waarin je reed jaarlijks de verplichte keuring te ondergaan.
Achteraf zeg ik: het bleek een no-brainer.
Waarom het dat niet is bij chronische stress, is voor mij nog steeds een raadsel.
Als je je lijf alleen maar gebruikt zonder onderhoud op z’n tijd, dan krijg je ook daar uiteindelijk een vastloper. In het ergste geval is dat een burn-out.
Maar ook daar melden zich al veel eerder haperingen ten teken van achterstallig onderhoud. We vinden het echter lastig die te ‘lezen’. Slecht slapen? Ach, heeft iedereen wel eens. Altijd moe, kort lontje? Drukte hoort er nu eenmaal bij in deze moderne tijd.
En dat terwijl ook stress te testen valt. Om in de metafoor van de auto te blijven: is het oliepeil te laag? Zijn de remmen al te ver versleten? Is het brandstofverbruik niet te hoog? Enfin, een aantal relevante markers om te bepalen of iemand nog goed kán functioneren en weer door mag. Of juist de APK nog niet doorkomt totdat. Totdat er weer gefikst is wat er gefikst moet worden.
Update je stressbeleid. En maak die stress-APK verplicht, zodat ’t ook een no-brainer wordt:
https://gripopgezondheid.nl/contact/
Lynn Hogendoorn
#persoonlijkeontwikkeling
#letsconnect
#gripopgelukshormonen